Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2011 09:55 - ЗАЩО НЕ ЗНАЕМ ИСТОРИЯТА НА ХУНИТЕ? ОБЕКТИВНАТА.
Автор: letopisec Категория: История   
Прочетен: 21775 Коментари: 29 Гласове:
12

Последна промяна: 27.05.2013 13:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  

Да се пише за хуните не е трудно, но е сложно, предвид предубежденията и противоречията, които като патина са се наслоили над този интересен исторически феномен.

 

         Проучванията за съдбата на хунските народи и техните приемници след 469 г., е обаче благодатна тема, понеже експлицира допълнителни контури към една все още тъмна картина за събитията в Европа през ІV в. и през V в., без която не можем да си изясним напълно епохата на VІ в. и VІІ в., включително и миналото на прабългарите на Аспарух, които през 680 г. създават държава в Мизия и Добруджа.

image

         Повечето изследвания за хуните са европоцентрични, което несъмнено стеснява обхвата на тяхната военна политика, чиято цел още през ІV в. не е само в географията на европейските земи, но и в региона на юг от Кавказ и в Междуречието на реките Тигър и Ефрат, където тяхната история е свързана с военни действия срещу Персия, чиято територия след 387 г. е била до Кавказ. Слабо проучени са и техните атаки на източната граница на Византия, където хунския съюз атакува предимно сирийските византийски центрове, като Едеса, Амид, Антиохия и др...

         Непознаването на хунската геостратегия на юг от Кавказ, нито откога датира тя, е изиграло лоша услуга на онези автори, които изключват хуно-персийските конфликти. В техните изследвания въпросът за хуните започва с тяхната западна инвазия през Дон около 375 г. и свършва със смъртта на вторият син на Атила Денгиз през 469 г. в региона на р. Дунав.

         Един такъв поглед върху хунската история, е несъмнено европоцентричен и ако той е бил нещо естествено за късно-античните и ранно-средновековните летописци, е разбираемо. Но за съжаление, този средновековен модел за възприемане на хуните, е пренесен безкритично и в модерната научна литература, в която хунската военна политика в Европа, т.е. на запад от Дон до Орлеан, е приравнена до миграция, преселение на народите.

 

         Критичните отзиви за издадените до 1973 г. проучвания за хуните, са много повече от положителните.

         Изобщо хунологията може да се раздели на три етапа.

         Първият е в късно-античните и средновековните летописи, те са и първоизточниците, които дават данни за хуните.

         Вторият етап е просвещенско-модерен и той обхваща мнения, хипотези и изследвания от ХVІІІ в. до 1973 г., когато в Калифорнийският университет бе издадена посмъртно монографията на американския професор Ото Мeнхен-Хелфън „Светът на хуните”.                     Последната е несъмнено ново и задълбочено проучване, което пространно изследва първоизточниците и демонстрира слабостите на просвещенско-модерният етап на хунологията. http://books.google.bg/books?id=CrUdgzSICxcC&printsec=frontcover&hl=bg#v=onepage&q&f=false

         Определено може да се посочи, че монографията от 1973 г. на Ото Менхен-Хелфън превърна хунологията в сериозна научна дисциплина и затова не е пресилено, ако се каже, че след нея вече не може да се пише за хуните в духа на просвещенско-модерните изследвания.

image

         В какво се изразяват слабостите на просвещенско-модерният етап на хунологията ?

         На този въпрос трябва да отделим повече място, но тук засега само ще посочим, че демоничният и отрицателен образ на хуните в късно-античните летописи, е безкритично пренесен и в науката. За хуните след ХVІІІ в. се пише в духа на нарицанията, а не аналитично.

         Първо се появява едно мнение от ХVІІІ в., което не се основава на никакъв първоизвор, че хуните дошли чак от Ордос и Жълтата река в Средна Азия, което е и в пълно противоречие с твърдението на Прокопий Кесарийски от VІ в., че те са пост-кимерийци.

         След ХVІІІ в. хунологията, на основата на това хрумване, се разглежда като доктрина, в която постоянно се води спор около тази хипотеза, възродена в Русия през 1900 г. от  Иностранцев.

          През ХІХ в. немските професори подменят историческият феномен на хуно-римския военен конфликт в Европа през ІV в. и V в., с концепсията за „гото-римски синтез”. Немската историческа наука успешно създава един образ на случването на Европа през ІV в. и през V в., в който хуните отсъстват.

         За целта се вменява, че те не са военна държавна сила, а орди, племена и пълчища, без единен център на власт. Това се твърди, независимо, че още готския историк Йордан към 551 г. пише, че дори в периода около 375 г. хуните са под ръководството на един владетел Баламер (Баламбер).

         Емблематично за този „демоничен етап” на хунологията, както го определя Хелфън, е изследването от 1948 г. на Томпсън: те били неграмотни, не знаели как да правят оръжия, нямали никакъв принос в Европа, Атила не водел дипломация, а пращал посолства за да проси дарове, други народи им правили тарканите и костенурките, изобщо всичко негативно, което може да се сети един човек, би могло да се препише и на хуните, ако се следва склонността на Томпсън...

image

         Липсата на задълбочено и отговорно проучване на хуните и тяхната роля в Европа, което бе направено едва през 1973 г. от американския историк Ото Менхен-Хелфън в книгата му „Светът на хуните” (той всъщност още от 1945 г. атакува хипотезата на Иностранцев и доказва, че произхода им не е от Средна Азия; Вж. O. Maenchen-Helfen. The Huns and Hsiung-nu. Vol. 22. The legend of origine of the Huns. Vol 22; Byzantion, 1945.), най-осезателно рефлектира във византологията, която е изцяло под знака на „гото-римският синтез” и в която най-слабите звена са свързани с липсата на една обективна наука за хуните, основният враг на Византия още от ок. 375 г. (Евнапий, Йордан)...

image

         Не по-малко неизяснено в науката е и отношението на хуните със западната част на римска империя преди 395 г., а и след тази година, в която Теодосий І (379-395) разделя единната римска земя между синовете си Аркадий и Хонорий...

         Не е бил предмет на анализ и още един въпрос.

         След 379 г. Теодосий І започва един процес, известен като „варваризиране на армията”, хуните не участват в него, независимо, че подпомагат военно Теодосий срещу узурпатора Максим Магнус, а по-късно са военни съюзници на Стилихон и на Аеций и Литорий.

         За хунската държавна машина обаче е характерно нещо друго: приемането на образовани римляни като съветници и даването им на важни властови постове. Този процес, е особено видим при Атила, който е обграден с голям брой от тях като Константиол, Онегесий и брат му Скот, Орест, Констанций (Приск Панийски), тоест при хуните има процес, който можем да наречем „овластяване на римляни”.

         Аеций например, който е роден в Доростол (дн. гр. Силистра в България), дължи на хунските войски на Руа изобщо възможността си да направи кариера като западно-римски пълководец, доверено лице на Валентиниан ІІІ и майка му Гала Плацидия.

         Към 394/395 години източният префект Руфин, попечител на Аркадий (395-408), е разчитал на хуните (охраната му е била от тях) за да запази поста си и да не бъде убит от готските генерали в римската армия. Обезпокоен от преврат Руфин пуска хунските войски да минат безпрепятствено през източната граница на Византия и се разпорежда пограничния генерал Адаи да не ги възпира (Едеската хроника; Йешу Стилит; Сирийското житие за Евтимия и гота), явно се е надявал те да стигнат до Константинопол и да извършат погром над готските военни и техните подразделения. Хунската конница стига до р. Халис, т.е. близо до дн. Анкара в Турция, но не продължава, защото Руфин е убит по време на бунт на готите в армията през ноември 395 г. Според „Едеската хроника” хуните навлезли във византийските земи през юли 395 г.

         През 400 г. край дунавския град Нове (дн. Свищов в България) хунския генерал Улдин убива готския претендент за градоначалник на Константинопол Гайна и изпраща демонстративно главата му в столицата. Така не допуска войската му на север от Дунав, с което дава началото на процеса на деварваризиране на византийската армия от готите и на прегрупирването на визиготите около Аларих и Атаулф. По това време остроготите са хунски народ и са такъв със сигурност от 395 г. (Тавстос Бузанд) до 454/455 години, когато гепидите убиват първородния наследник на Атила Елак край р. Недао в Панония.

         Йордан също пише, че хуни и остроготи живяли към 50 години заедно в Панония, а към 469 г. панонските хуни мигрирали около р. Днепър...

 

 

         И така, кои са хуните?

 

 

 

         Те един народ ли са или съюз от народи?

 

         Какъв е произходът на името „хуни” и защо се смята, че „хионит” и „хони” са етноними на други народи?

         Имат ли роля хуните в Европа и каква е тя?

         Това са все въпроси, които очакват отговор.

        

         Значението на хуните е било толкова глобално през V в., че Приск Панийски в края на живота си, бидейки свидетел на отстъплението на хуните от западна и централна Европа на изток, е смятал, че дори източните врагове на Персия към 468 г., т.е. кидарите, са хуни...

         Разбира се, определени модерните учени имат друга интерпретация. Според тях хуните изчезват почти мигновенно през 469 г. (няма значение, че през 452 г. те са на върха на славата си в северна Италия), и всички упоменавания от късно-античните и ранно-средновековните автори за „хуни” след 469 г., било метафорично, все едно имената „хуни” и „варвари” били синоними...

         Това твърдение е безпочвено...Йордан и Прокопий дават сведения за пост-атиловите хуни, които след ок. 465 г., когато вече загубват Панония и горна Дакия в централна Европа, се оттеглят на изток между р. Днепър до р. Дон (хуните-кутригури), а българите (= утигурите) се върнали на изток от Дон, гр. Боспор в Приазовието бил „хунски град” (Прокопий). През 467 г. тези хуни (това са българи, понеже през 528 г. Юстиниан І иска да сложи начело на тях свое протеже, утигурът Грод, именно в гр. Боспор) били вече при Дарялския проход на Кавказ, както пише в житието „Мъченичеството на Шушаник” грузинския свещеник Яков Цуртавели, което ще рече, че в периода 465 г. – 467 г. българите (= утиг, утигури) заедно със своя владетел, както пише Прокопий, са явно господари на земята от Боспор до Кавказ.

         Всъщност, територията на „древна Велика България” (Теофан), която е от извора на р. Кубан до Керченския провлак, е описана в края на VІІ в. от неизвестен автор, от който черпят сведения през VІІІ и ІХ векове Йоан Никиуски, Теофан и Никифор.

         Въпросът за пост-атиловите хуни (кутригури и българи) по незнайни причини не се включва от изследователите в монографиите им за хуните, което говори за липсата на концепсия за времевите граници на хунската история. По някаква традиция хунската история се вмества само в периода ок.375  до ок. 469 години.

          Тоест, в нея се пропуска не само времето на Грумбат и Хонагур около 360 г. в Персия, но и времето след 469 г., което трябва да  определим като епоха на пост-атиловите хуни и да съберем сведенията за тях отговорно, понеже в персийско-византийския мирен договор от 562 г. едва ли името хуни е записано метафорично, когато се визира в юридически документ (текста е при Менандър) задължението на Персия да не пропуска през Кавказ във византийските земи тези врагове... „Ще покажем какво е съдържал договора за мир. Решено било като първа точка: персите да не позволяват нито на хуните, нито на аланите, нито на други варвари да достигат до римските владения, като преминават през прохода, наречен Хоруцон, и през Каспийските врата... (Дербенд – бел.ред.)”. (Менандр Византиец., отрывок 11; в: Византийские историки. Санкт Петербург, 1860).




Гласувай:
12


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. bls - много добър въпрос
16.12.2011 10:03
Докога наистина за хуните в нашата страна ще се пишат глупости, няма ли най-накрая да се изучи обективно историята им, след като всеки под път и над път говори за хуно-българи?http://bls.blog.bg/politika/2011/10/24/avitohol-i-eftalit-statiia-na-letopisec.840790
цитирай
2. vmir - "Първо се появява едно мнение от ХVІІІ в., което не се основава на никакъв първоизвор, че хуните дошли чак от Ордос и Жълтата река в Средна Азия",
16.12.2011 11:25
Историята, от която си патим и днес навсякъде - подхвърля се нещо в угода на някого, почват се безкрайни люти спорове дали измислицата е вярна, и се зарязват реалните въпроси.

Интересен постинг, поздравления!

цитирай
3. letopisec - Благодаря ти. Ето още малко данни...
16.12.2011 11:40
vmir написа:
Историята, от която си патим и днес навсякъде - подхвърля се нещо в угода на някого, почват се безкрайни люти спорове дали измислицата е вярна, и се зарязват реалните въпроси.

Интересен постинг, поздравления!

Едва с публикуването на монографията „Светът на хуните” (1973) на американският професор Ото Менхен-Хелфън, бе окончателно разяснен въпросът за хунската атака през Кавказкият проход в Персия и Византия през 395 г.
В светлината на сирийските извори по темата, става ясно, че е едностранчиво да се акцентира само върху хунската атака към 375 г. (по Йордан, годината е условна) на запад (т.е. през Дон до Панония), при условие, че хуните очевидно още преди тази дата са извършвали военни походи в Задкавказието, Персия и сирийските земи на Византия.
Годината на атаката на юг от Кавказ (395) е в почти един и същи времеви период с атаката на запад от Дон (ок. 375).
Тук става дума за геостратегически интереси на хуните, в които запад и юг, не могат да бъдат диференцирани тотално (чрез формулата „велико преселение на народите”).
Западният приоритет при изследването на хуните дълго време бе асимилирал факта, че техният южно-кавказки приоритет не може хронологично да бъде разграничен от ранният им период до 375 г.
Европоцентричният маниер и тук си е казал думата в методологията на изследванията за ранните хуни.
Този европоцентризъм е разбираем в западните късно-антични летописи, но не е ясно защо буквално е пренесен и в модерните изследвания за ранните хуни?
Южният фактор на хунската геостратегия става реален за научен оборот, чак след коректното му експлициране от Ото Манчън-Хелфън (1973).
Въпросът е дали това предполага и нов методологичен поглед на събитията до 375 г.?

Мащабите на месопотамската и малоазийска атака на хуните през 395 г., не са сравнявани с мащаба на атаката му срещу Херманарих ок. 375 г.
Южният фактор, както условно наричаме тази геополитика на ранните хуни на юг от Кавказ, е бил винаги омаловажаван за сметка на западният (инвазията през Дон).

За западният фактор имаме формирано едно грандоманско понятие „велико преселение на народите”, а за южният фактор на хунската инвазия – едно ниглежирано разбиране за бандитска атака.

Но това не отговаря на летописните данни в предимно сирийски извори за хунската атака от 395 г., които едва Ото Манчън-Хелфън в издадената през 1973 г. в Калифорния монография „Светът на хуните” разглежда сериозно.

На юг в Месопотамия хуните през 395/396 г. превземат градове-крепости като Арсамосата на източен Ефрат, Амида на горен Тигър. Стигат до Келесирия. Превземат един от най-големите византийски градове - Антиохия. В Мала Азия стигат до р. Халис в централна дн. Турция (Житието на Евтимия и гота, Едеската хроника, Йешу Стилит, Йоан Ефески, Liber Chalifarum и т.н. ).

Тези „южни земи” спрямо Кавказ, не са били непознати за хунската армия през 395 г., така както и „западните земи” до Панония, не са били неизвестни очевидно за тях до 375 г.?

Това са все въпроси на липсата на сериозна научна методология по отношение на хунската ранна история.



цитирай
4. vmir - Ако поне част от хуните не са преселници от Китай, ако завоевателната им геостратегия
16.12.2011 13:13
е неоснователно наречена "велико преселение на народите", увисват и други фундаментални понятия като например странното словосъчетание "индоевропейски", което мен лично не престава да ме изумява, защото съм виждал наши цигани редом до индийци и нашите мангали са си направо бели хора редом до голямата част от индийците.

Южната офанзива на хуните наистина изглежда сериозен аргумент, защото пътищата за нея май са не само същите, но и единствените, по които се приема, че европейските народи като нашия сме дошли от Азия. А тази офанзива се извършва с масово придвижване в точно противоположната посока и по същите пътища, по които Европа се е напълнила с народи, бягащи по неизвестна причина от Азия???????? Хм. Май доста са ни послъгвали.
цитирай
5. letopisec - 4. vmir
16.12.2011 13:17
за всички е известно, че индоевропейски народ няма, това е едно абстрактно понятие, използвано най-вече в езикознанието и въобще не претендиращо да съдържа географски ориентири...
цитирай
6. vmir - 5. letopisec,
16.12.2011 13:26
letopisec написа:
за всички е известно, че индоевропейски народ няма, това е едно абстрактно понятие, използвано най-вече в езикознанието и въобще не претендиращо да съдържа географски ориентири...


Ако понятието не претендира за географски ориентири, значи е подвеждащо, защото е съставено от географски понятия. Каква е причината си е оправдание за въвеждането му, но това оправдание не променя с нищо факта, че понятието подвежда. Когато пък се заговори и за прииждане на народи от Азия в Европа, кашата става пълна. Индийците са с европейски очи, но са много по-черни от нашите цигани, азиатците пък са с дръпнати очи. Защо вместо черна кожа, търсим наличие на дръпнати очи в индоевропейците, и въпреки, че не откриваме нито черната кожа, нито дръпнати очи, продължаваме да говорим, че сме дошли от Азия?
цитирай
7. kagami5 - Поздравления! - много основателни ...
17.12.2011 09:46
Поздравления! - много основателни въпроси и съм доволна, че моите ''градежи'' са микроскопичен принос за тази статия. Между другото - добрах се до надписите, бегло ги прегледах и мисля, че сирийските са най- интересни.
цитирай
8. letopisec - Привет, вашите градежи са достойни за същността на познанието.
17.12.2011 10:22
kagami5 написа:
Поздравления! - много основателни въпроси и съм доволна, че моите ''градежи'' са микроскопичен принос за тази статия. Между другото - добрах се до надписите, бегло ги прегледах и мисля, че сирийските са най- интересни.

..............................
Вие ни запознавате с автентичната истори на Предкавказието и Кавказ, при това давате сведения, които са сасанидски, сирийски и арабоезични като извори, което е много ценно, не само латиноезични и гръкоезични автори са писали за българите...
цитирай
9. atil - Абе четете Димитър Съселов(&qu...
17.12.2011 20:12
Абе четете Димитър Съселов("Пътят на България") и Каквото намерите от Нурутдинов и всичко ще научите и ще ви се изясни.
Няма никакви тайни и мистики в историческото познание. А ако има те нарочно се скалъпват и после се развенчават или обясняват...
цитирай
10. letopisec - Атил, едно време с такъв патос ни препоръчваха само Маркс и Енгелс....
18.12.2011 07:16
atil написа:
Абе четете Димитър Съселов("Пътят на България") и Каквото намерите от Нурутдинов и всичко ще научите и ще ви се изясни.
Няма никакви тайни и мистики в историческото познание. А ако има те нарочно се скалъпват и после се развенчават или обясняват...

цитирай
11. анонимен - Проф.Сиктиридис-10. letopisec - Атил, едно време с такъв патос ни препоръчваха само Маркс и Енгелс....
18.12.2011 14:16
Проф.Сиктиридис
..............................................................................................................
Хи, хи, хи! Смешници! Злобата, зависта и безбожието, ще ви унищожат! Обезверени, безбожни параноици, еретици! Изгубихте компаса и се лутате! Затова, кабинетите на психолози и психиатри, са пълни с такива като вас!
ОПИУМ за ПРОСТОЛЮДИЕТО!
Затова, се навъдиха подобни боцнати шарлатани,шейтани и сапортъци.
цитирай
12. letopisec - Проф.Сиктиридис
18.12.2011 18:02
едни си имаха народна власт, други пък като испанци и др. хунта и полковници, Либия също си имаше полковник Кадафи; съдба....Професоре, смейте се с пълно гърло ха-ха-ха, а не през зъби хи-хи-хи...
цитирай
13. bls - Сиктиридис,
18.12.2011 18:11
забелязваш ли как боцнатите и тюркците се подкрепят взаимно и си се рекламират, това е така щото тюрк и трак май е едно и също...А бургиите са отюречени траки....ха.ха.ха.хи.хи.хи.
цитирай
14. анонимен - Проф.Сиктиридис-смейте се с пълно гърло ха-ха-ха, а не през зъби хи-хи-хи...
18.12.2011 18:25
Проф.Сиктиридис

Хи,хи,хи. Ха,ха,ха. Хо,хо,хо.
То стана...грамофон свири,майка плаче.

Да се смееш или да плачеш, незнам.
цитирай
15. shtaparov - Отлична статия!
18.12.2011 18:55
Много добра,професионално написана статия с ценни сведения и материали за късноантичната история на Българите! Тук могат да се добавят само някои тълкувания на хунски имена като:
1. Улдин= Валдин (Владин), Милдин (Миладин) и т.н.
2. Грумбат= Крум Бат (Крум Вод,Крум Вожд), Крумват (Круват,Хръват,Кроват- без носовката),и Крубат (Курбат,Кубрат),като второто тълкувание е много по-вероятно от първото!
3. Хонагур= Хунимер (Хунмир,Хунимир).
И още- сиктер на "професор" Сиктиридис и на темподобните му първосигналници!
цитирай
16. letopisec - 15. shtaparov - Отлична статия!
18.12.2011 19:00
Благодаря ти, отдавна исках да те питам защо руснаците не могат да произговарят "т" и пишат "ф", напр. Теодор/ Фьодор; а така също да те питам, защо не могат да произнасят "у" в началото на думата: Уотсън/Вотсън; Унгария/Венгрия ?
цитирай
17. shtaparov - Благодаря за въпроса
18.12.2011 19:32
letopisec написа:
Благодаря ти, отдавна исках да те питам защо руснаците не могат да произговарят "т" и пишат "ф", напр. Теодор/ Фьодор; а така също да те питам, защо не могат да произнасят "у" в началото на думата: Уотсън/Вотсън; Унгария
/Венгрия ?

Всъщност те си произнасят "Т" (напр. Твер,Льет,Таваришч и т.н.),а "тъ"-то в "Титата" не е чисто "Т",както всички знаем. То е повече Б отколкото Т,и някогашните руснаци са добре знаели това. Те променят най-вече звука на "Тита"-та,което го правят и латинците- те не го изписват като "Т",а като "РН",което го произнасят точно както и руснаците (като "Ф"),и съвременните гърци при много думи са наследили този начин на изговаряне от ромейското си минало! При руснаците много думи се изговарят по начин,който е продукт на дълго развивали се местни диалекти,и те не че не произнасят "У"-то,а чисто и просто възстановяват първата изгубена съгласна в дискутираните думи,след което вторият (гласният) звук бива автоматично адаптиран към обичайния им начин на изразяване. Ето и при нас: известна ни е диалектната дума "Уда" от Хасковско и пр.,която значи "Вода". Формата "Вода" не означава,че част от Българите не са могли да произнасят началното "У",а че в техния местен диалект началната съгласна (в случая-"В") се е изгубила.
цитирай
18. анонимен - Проф.Сиктиридис-15. shtaparov - Отлична статия!
18.12.2011 20:09
Проф.Сиктиридис

Гьобелс.
Ти още ли се анал-изсираш по въпросите?
цитирай
19. shtaparov - Сиктер на фалшивите професори!
18.12.2011 20:13
анонимен написа:
Проф.СиктиридисГьобелс.Тиоще лисе анал-изсираш повъпросите?

Ти прекалено добре владееш Българския,за да си грък. Никой нормален грък не учи Български просто така,разбираш ли ме какво искам да ти кажа??!!
цитирай
20. анонимен - Проф.Сиктиридис-19. shtaparov - Сиктер на фалшивите професори!
18.12.2011 20:39
анонимен написа:
Проф.СиктиридисГьобелс.Тиоще лисе анал-изсираш повъпросите?

Проф.Сиктиридис
Господин Шапшалов.
Научете се първо правилно да се изразявате и пишете на български и тогава да се анал-изсирате по въпроси.
Личи си, че имате много осакатен български речник и
оскъден умствен багаж.


цитирай
21. shtaparov - Слушай ментако:
18.12.2011 21:11
анонимен написа:
анонимен написа: Проф.СиктиридисГьобелс.Тиоще лисе анал-изсираш повъпросите?
Проф.СиктиридисГосподин Шапшалов.Научете се първо правилно да се изразявате и пишете на български и тогава да се анал-изсирате по въпроси.
Личи си,че имате много осакатен български речник и оскъден умствен багаж.

Първо: ти не си никакъв професор или ако си,това е по празнодумство.
Второ: грък да те учи на Български е като халиф да те учи на Евангелие!
цитирай
22. анонимен - Проф.Сиктиридис-21. shtaparov - Слушай ментако:
18.12.2011 21:47
"Ти прекалено добре владееш Българския,за да си грък."
"грък да те учи на Български е като халиф да те учи на Евангелие!"


Проф.Сиктиридис:
Господин Шапшалов. Вие сам си противоречите,
не сте ли в състояние да го разберете?
Толкова трудно ли е за вас?
А вие учили ли сте Евангелието и какво сте разбрали?

цитирай
23. shtaparov - Професороиде,
18.12.2011 22:51
анонимен написа:
"Ти прекалено добре владееш Българския,за да си грък."
"грък да те учи на Български е като халиф да те учи на Евангелие!"
Проф.Сиктиридис:Господин Шапшалов.Вие сам си противоречите,не сте ли в състояние да го разберете?Толкова трудно ли е за вас?А вие учили ли сте Евангелието и какво сте разбрали?

Как ли пък не си противореча- виж го ти в манипулатора! И от Евангелието съм разбрал,че по-добър християнин е Българина,а не гърка! Освен това аз съм човек с име,а ти- псевдонимник без име. Така че престани да се заяждаш!
цитирай
24. letopisec - ако продължите със
19.12.2011 09:08
заяжданията, ще трия. Please...
цитирай
25. letopisec - Все пак
19.12.2011 09:12
да попитам shtaparov, в кой български диалект не се използва "в"? Освен това има един звук между "л" и "у", особено характерен за полския, нещо като w, ние имаме ли го в някой диалект?
цитирай
26. анонимен - Проф.Сиктиридис
19.12.2011 16:36
Проф.Сиктиридис
цитирам:
" Но все пак, не може да отречете, че българите сме носители на една древна култура, че и ние сме дали нещо на света?
- Всъщност мога. Да напоследък дори в Брюксел, вашите политици се напънаха и като нямаше с какво да се похвалят, докараха златни съкровища отпреди хиляди години, опитвайки се да ни омаят като в приказките на Шехерезада. Всъщност тези съкровища, доколкото разбрах са тракийски и нямат нищо общо с българите като етнос, а и не мога да разбера с какво точно и как би трябвало да ми се издигнете в очите, чрез изложба на златни пособия правени преди хиляди години от някой когото не познавате, но сте имали късмета да се заселите там където е живял, а не да речем с нещо направено от българи наши съвременници.

- Ами първият компютър създаден от Джон Атанасов и него ли ще отречете и колко други открития има правени от българи?

- Само че има една подробност, те са правени в чужбина, България, българската държава не е създала условия тези откиртия да бъдат реализирани на нейна pocva, именно поради особенностите на българският характер и мислене които по-горе посочих.

- Ами азбуката, Българската азбука?

- И вие почнахте като македонците. Българската азбука ,надали щеше да я има, ако не беше Гърция с нейните книжовни школи. Ще ви кажа честно, вие сте толкова българи, колкото и македонците са македонци. Както древните македонци, така и древните българи отдавна са слезли от колелото на историята. Измислени нации, използващи стари наименования, създадени изкуствено по геополитически причини. Без чужда помощ, държавата ви едва ли би просъществувала дълго, вижте само докъде я докарахте за последните двайсет години – липса на държавност, никаква перспектива, бедност, обезлюдяване, демографска криза. Това за двайсет години самостоятелно независимо управление, след още трийсет ще изчезнете, ако не успеете да се активизирате като общество."


цитирай
27. анонимен - Проф.Сиктиридис-Марк Рюте
19.12.2011 16:44

"Историята ви сочи, че вие винаги сте се деляли, независимо , че сте сложили на парламента си девиза „Съединението прави силата“. На фона на случващото се в тази сграда и в държавата ви вобще този девиз стои гротескно.
Вие българите се обединявате само когато има перспектива за келепир."
....................................................................................................................
Проф.Сиктиридис:


Какви българи господин Марк Рюте?
Траки,Траки!
Най знатната и древна раса на Балканите.
Нищо,че сега ни оприличават на кенеф!

цитирай
28. анонимен - Проф.Сиктиридис
19.12.2011 17:02
Проф.Сиктиридис-
Сапортък пита:
БЪЛГАРСКА ДУМА БЕЛЕГ В ЕЗИКА НА МОНГОЛЦИ И КЕЛТИ?
Сиктиридис, анализира и отговаря:
БЕЛЕГ=НИШАН
мн.ч.-БЕЛЕЗИ=НИШАНИ
Анадън му чобани?

цитирай
29. shtaparov - Благодаря за въпроса
15.01.2012 11:36
letopisec написа:
да попитам shtaparov, в кой български диалект не се използва "в"? Освен това има един звук между "л" и "у", особено характерен за полския, нещо като w, ние имаме ли го в някой диалект?

Приятелю,няма сведения за системно неизползване на В(Б) в който и да било наш диалект,но има сведения за инцидентното му отпадане при употребата на някои общо- Български думи в определени говори или диалекти. Например: Вода- Уда, Бургари- Ургари, Викане- Окане, Вай- Ай, Въх- Ъх (Ух),и т.н. А онзи звук,за който ме питаш,го има в Шопския ни диалект в примери като Колело- Коуеуо (с "У-кратко", което в някои диалекти или езици бива изписвано като "В", каквото имаме в някои англоамерикански думи като Уисконсин,Уошингтън,Уолтър и пр.; но понякога и с твърдо "Л",
различно от мекото "ЛЬ"), Леле- Л`ел`е (с твърдо "Л"), и т.н.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: letopisec
Категория: История
Прочетен: 11521164
Постинги: 701
Коментари: 12663
Гласове: 3319
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. роман за Атила
2. Династията Дуло - изследване
3. Съвременното състояние на кимерийския проблем - статия на А.И.Иванчик
4. Българи и ефталити - проучване
5. Кимерийци и хуни - мит или реалност? - изследване
6. Ранните хуни в Източна Европа - откъс от монографията от 1973 г. на американския професор Otto Maenchen-Helfen
7. Народите в хунската империя, ч.І
8. Как българите останаха без история...
9. статия на Вл. Георгиев, бележит български езиковед
10. статия на Вл. Георгиев за тракийския език
11. Посланието на големият български историк Златарски.
12. ИСТИНСКАТА БЪЛГАРСКА ЕТНОГЕНЕЗА
13. Кои са кутригурите? - нови аргументи
14. Български цар е превзел Персия, според Паисий Хилендарски
15. СЛАВЯНСКИ ЕЗИК ЛИ Е БЪЛГАРСКИЯ?
16. Кого обслужва идеята, че сме траки?
17. РАЖДАНЕТО НА ЛЕВСКИ
18. Град Несебър и тракийското божество Mezen.
19. Българите не са тюрки...Какво казват източниците?
20. 1-ви ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
21. 2-ри ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
22. 3-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
23. 4-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
24. 5-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
25. 6-ти ВЪПРОС КЪМ КОНГРЕСА ПО ВИЗАНТОЛОГИЯ В СОФИЯ, 22-27.08.2011
26. АВИТОХОЛ И ЕФТАЛИТ